02. Mai 2006 | Pressemitteilungen

Zeitungsverleger warnen vor Eingriffen in die Pressefreiheit

SambiaDie deutschen Zeitungsverleger haben an Politik und Justiz appelliert, die Freiheit und Unabhängigkeit der Presse nicht anzutasten. Zwar sei Deutschland eines der ganz wenigen Länder auf der Welt, wo die Pressefreiheit garantiert sei, doch auch hier komme es immer wieder zu schweren Eingriffen von politischer oder staatlicher Seite, kritisierte der Hauptgeschäftsführer des Bundesverbands Deutscher Zeitungsverleger (BDZV), Dietmar Wolff, heute in Berlin anlässlich des Internationalen Tags der Pressefreiheit. Gerade in jüngerer Zeit seien Redaktionsgeheimnis und Informantenschutz wiederholt verletzt worden, Redaktionsräume und Wohnungen von Journalisten seien durchsucht worden.

The front pages of today's edition of Gazeta Wyborcza (R) and Rzeczpospolita (L) pictured in Warsaw, on Wednesday, November 23, 2005. Amnesty International has organised an action in Poland and Bruessels to hilight the question of freedom of speech in Belarus. Two of the biggest Polish newspapers - Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita - have joined the action and printed their covers with articles partly painted with black marker so they look like they have been censored. Underneath the cover is Amnesty International sign which reads: 'And that is how the freedom of speech function in Belarus'. EPA/PAWEL KULA  +++(c) dpa - Report+++, The front pages of today's edition of Gazeta Wyborcza (R) and Rzeczpospolita (L) pictured in Warsaw, on Wednesday, November 23, 2005. Amnesty International has organised an action in Poland and Bruessels to hilight the question of freedom of speech in Belarus. Two of the biggest Polish newspapers - Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita - have joined the action and printed their covers with articles partly painted with black marker so they look like they have been censored. Underneath the cover is Amnesty International sign which reads: 'And that is how the freedom of speech function in Belarus'. EPA/PAWEL KULA  +++(c) dpa - Report+++The front pages of today's edition of Gazeta Wyborcza (R) and Rzeczpospolita (L) pictured in Warsaw, on Wednesday, November 23, 2005. Amnesty International has organised an action in Poland and Bruessels to hilight the question of freedom of speech in Belarus. Two of the biggest Polish newspapers - Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita - have joined the action and printed their covers with articles partly painted with black marker so they look like they have been censored. Underneath the cover is Amnesty International sign which reads: 'And that is how the freedom of speech function in Belarus'. EPA/PAWEL KULA +++(c) dpa - Report+++, The front pages of today's edition of Gazeta Wyborcza (R) and Rzeczpospolita (L) pictured in Warsaw, on Wednesday, November 23, 2005. Amnesty International has organised an action in Poland and Bruessels to hilight the question of freedom of speech in Belarus. Two of the biggest Polish newspapers - Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita - have joined the action and printed their covers with articles partly painted with black marker so they look like they have been censored. Underneath the cover is Amnesty International sign which reads: 'And that is how the freedom of speech function in Belarus'. EPA/PAWEL KULA +++(c) dpa - Report+++Nachdrücklich verurteilte Wolff die Brutalität, mit der die Pressefreiheit in vielen Ländern der Erde unterdrückt werde. „Es ist beschämend, dass zu Beginn des 21. Jahrhunderts das freie Wort an vielen Orten der Welt mit Füßen getreten wird.“ In mehr als 100 Ländern würden die Medien zensiert, Journalisten und Verleger sowie deren Familien drangsaliert, „nur weil sie die Wahrheit sagen“, erklärte Wolff bei einer Podiumsdiskussion zum Thema „Der Fall China: Freiheit für den Markt – wo bleiben die Medien?“, die der BDZV und die Menschen­rechts­organisation Reporter ohne Grenzen (RoG) heute Abend im Berliner „Haus der Presse“ veranstalten.